Verloren was en virtuele realiteit

Almelo, 6 november 2017

Zakelijk Almelo ontving maandag 6 november twee gasten: Roelof Terpstra
(executive director van The Virtual Dutch Men) en Jeroen Spoelder (algemeen
directeur van Cirex).


Roelof Terpstra, The Virtual Dutch Men


Jeroen Spoelder, algemeen directeur van Cirex

Martin Steenbeeke ging met hen afzonderlijk in gesprek. 
 

Het was inmiddels de 70e editie van deze bijeenkomst
voor zakelijk en ondernemend Almelo.
 

Virtual reality is, net als augmented reality, een relatief jong begrip. *The
Virtual Dutch Men*, een eveneens jong bedrijf in onze stad, kent de ins &
outs en de mogelijkheden van 3D en virtual reality (VR). De medewerkers
zijn blijkens de website behept met een ‘passie voor technologie’.
 

The Virtual Dutch Men is een nieuw internationaal merk, gelanceerd door
ArchiVision. Doel: de nummer 1 virtual reality-contentmakers van de wereld
zijn. Virtual reality bestaat weliswaar al sinds de jaren zestig van de
vorige eeuw, ‘wij zijn een van de bedrijven die op grote schaal
3D-animaties doen’, vertelt Roelof Terpstra, ‘waarvan pas de de laatste
jaren voor bouwbedrijven’.
 

Overigens spreekt hij liever niet van 3D-animatie maar van ‘een ervaring’.
VR heeft een duidelijke meerwaarde: immers, hoe meer je je klant kunt
informeren over je product, des te beter. ‘Vroeger kochten mensen een
woning van plattegrond, nu kun je het huis in 3D bekijken.’
 

The Virtual Dutch Men werkt voor onder meer musea, beeld & geluid en
farmaceuten. Ook op medisch vlak wordt er veel mee gedaan, bijvoorbeeld om
mensen in ziekenhuizen af te leiden van pijn. Sinds ze met VR werken, weten
ook industriëlen hen te vinden. Een belangrijk duwtje in de rug daarbij was
een uitzending van De Wereld Draait door. ‘Matthijs van Nieuwkerk werd
helemaal gek van zo’n bril en een fan van VR. In dat programma hebben we
een zelf gemaakte rollercoater van het internet gedownload.Het is de
Matthijs van Nieuwkerk-ervaring.’
 

Een aantal aanwezigen kreeg een speciale bril uitgereikt en kon zich zo een
goed (3D-)beeld vormen van VR. ‘Je kunt met je hoofd sturen waar je naar
kijkt. Met een goede bril en goede pc kun je ultiem VR beleven, door een
3D-model heen lopen en trainingen geven.’
 

Hebben we over 30 jaar allemaal zo’n bril? De consument is nog steeds
sceptisch over de VR-techniek, weet Roelof Terpstra. ‘Ik denk dat het heel
ver gaat als meer mensen goede VR zien en overweldigd raken door de
techniek. Straks zet je zo’n bril op en stap je een andere wereld in.
Straks kom je bij een bedrijf en krijg je een bril mee, waarmee je een
machine kunt zien die er nog niet is.
 

Je kunt het ook integreren in bijvoorbeeld je skibril. Mensen willen steeds
meer geïnformeerd worden. In goede VR móet je iets kunnen doen.’
 

Columnist was Wim van Dalfsen.
 

Onderwerp van de *column* van Wim van Dalfsen was ons rechtssysteem en de
hervorming ervan. Het voorkomen van recidive zou daarvan het kernpunt moeten zijn.
 

*Cirex* ontwikkelt en produceert complexe stalen 3D componenten volgens de
'verloren was'-methode. Cirex komt dan ook van *cire perdue*. Het bedrijf
ontstond in 1947 in het natuurkundig laboratorium van Philips in Eindhoven.
 

Jeroen Spoelder begon in 1999 voor de staalgieterij en is er sinds 2013
algemeen directeur en mede-eigenaar. Een groep bezoekers die onlangs het
bedrijf bezocht, was na afloop overweldigd door het proces. ‘Je moet het
zelf een keer zien, dan word je vanzelf enthousiast’.
 

Gieten is geen smerig proces, stelt hij. Dat blijkt ook uit de reactie van
mensen die hier komen. ‘Het is ontzettend leuk om ons bedrijf en processen
te zien.’
 

Over het algemeen maakt Cirex gietstukjes van 100 gram. Het gaat om
miljoenen onderdelen. Met 75% is de automobielindustrie (motor,
versnellingsbak) de grootste afzetmarkt. De *automotive*-markt gaat wel
veranderen, maar ‘niet in het tempo dat de politiek denkt. De politiek gaat
er aan voorbij dat je de infrastructuur voor elkaar hebt’. Het overige deel
van de omzet wordt gerealiseerd in bijvoorbeeld landbouwwerktuigen en de
procesindustrie. En: wil je een Jan des Bouvrie-kleur wit, dan komt het
huisje in de verfmachine uit Almelo.
 

Cirex is de enige gieterij in Nederland ‘die dit zo doet. Met ons proces
maken we met vier spelers de dienst uit. In de wereld zitten we in de
Champions League. Voor elke klant kunnen op maat een onderdeel maken’.
Blijkbaar doet Cirex het anders dan de concurrenten, stelt Jeroen Spoelder.
‘We hebben geen traditionele benadering. We bieden nooit aan wat de klant
wil hebben, maar bieden de beste oplossing die de klant nodig heeft’.
Helaas gaan klanten soms met het idee van Cirex aan de haal naar China. ‘Je
moet dus niet van tevoren vertellen hoe het zit.’
 

Een probleem bij de groei van het bedrijf is wel dat het moeilijk is om aan
goede arbeidskrachten te komen. Het is volgens hem geen imagoprobleem. ‘De
gemeentelijke kaartenbak is wel vol, maar het zijn niet de mensen die wij
willen hebben.’ Een deel van de productie vindt overigens plaats in
Tsjechië en Slowakije.
 

Vormt 3D printen een mogelijke bedreiging voor de activiteiten van Cirex?
Niet wat de algemeen directeur betreft: ‘3D printen is prachtig mooi voor
de hobbyist. Het gaat er wel komen maar ‘het wordt nooit de toepassing die
men ervan verwacht - zeker niet voor serieproductie’.
 

Henk-Paul Visser vroeg ieders gewaardeerde
 aandacht voor het belang van MKB Almelo.
 

Staand op de zeepkist wees Wiebe Blauw op de mogelijkheden voor
startende ondernemers van leegstande panden in de binnenstad.

 
Voorpagina
Zie ook: http://www.zakelijkalmelo.nl
 Begin van de pagina