Expositie Almelose schilders in Huis van Katoen en Nu

Almelo, 3 maart 2016

Vier bekende Almelose schilders exposeren vanaf woensdag 2 maart tot
en met zaterdag 9 april hun meesterwerken in het Huis van Katoen en Nu.

 De schilders Jos Engbersen, Bert Lucassen, Paul Tieke en Nico Hoogland
hebben alle vier hun eigen stijl van schilderen. De expositie is dan ook
voor een ieder wel  interessant om van te genieten.
 

Volgens voorzitter van het Huis van Katoen, Gerrit van Woudenbergh, is Almelo 
met het samenkomen  van dezevier topschilders een prachtige expositie rijker.
 

De expositie in het Huis van Katoen en Nu is geopend iedere woensdag
 tot en met zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur. Gratis entree.
 

Informatie over de schilders:
 

Paul Tieke

Paul Tieke heeft een groot deel van zijn loopbaan het kunstenaarschap met onderwijs gecombineerd.
Hij is sinds 1999 fulltime beeldend kunstenaar in Almelo.
Tot 2000 is hij gespecialiseerd in aquareltechniek met figuratief werk zoals stilleven, landschappen,
model en portret. Met tientallen exposities heeft hij internationaal bekendheid gekregen als aquarellist.
Nu worden er hoofdzakelijk schilderijen gemaakt in acryl en olieverf. Uitgangspunt is de mensfiguur.
Het werken naar model is de belangrijkste inspiratiebron. Dynamische composities van licht en kleur
waarin soms nog fragmenten van herkenbare voorstelling terug te vinden zijn. Sinds hij tevens vanuit
zijn atelier in Frankrijk werkt, is landschap ook weer onderwerp geworden.

Paul Tieke heeft momenteel ook nog een expositie in de Shamrock (boven).

Bert Lucassen (Luc)

In 1969 is Luc. begonnen met schilderen. In het begin heeft hij verschillende materialen en technieken
uitgeprobeerd en maakte hij hoofdzakelijk gebruik van olieverf. In 2002 is hij overgestapt op acrylverven.
Dezelfde basisvormen en intensieve kleurcombinaties zijn gebleven, maar zijn kunst is hierdoor veel
levendiger geworden.
Luc. schildert vanuit zijn ziel en intuïtief. Het is erg belangrijk voor hem om unieke kunst te maken.
Hoe meer hij schildert, hoe meer ideeën hij krijgt. Hij heeft altijd veel meer ideeën dan dat hij kan
uitwerken. Dit zorgt ervoor dat schilderen voor Luc. erg verslavend is! Luc. begint altijd aan een
kunstwerk met een schets. Daarna laat Luc. zijn energie voortvloeien in de verf.
 


 
 

Jos Engbersen


Het schilderij leeft.

Gedurende zijn carrière als loopjongen bij de bakker, bankier, professioneel voetballer en
arbeidsdeskundige is Jos Engbersen altijd weer terug gekomen bij zijn echte passie: schilderen.
Jos begon te schilderen op jonge leeftijd in Almelo. Tegenwoordig creëert hij zijn werken in acryl na
jaren met hoofdzakelijk olieverf te hebben gewerkt. De schoonheid van Jos zijn schilderijen ligt in de
gedetailleerde vastlegging van kleur en licht. Fotografisch in zijn precisie en toch combineert Jos
elementen van realisme dikwijls met een abstract element.
Engbersen schildert verscheidene thema's: mensen met verborgen emoties, experimentele stillevens,
de dierenwereld in al zijn dynamiek, of de schoonheid van Twente.

Samen met zijn kunstcollega en leermeester Bertus Lucassen staat ook het maken
van wandschilderingen en het geven van groepsworkshops op zijn repertoire.
 

Nico Hoogland

Geboren op 6 juli 1947 in Almelo. Hij schildert voor een deel met mastiekhars, een deel venetiaans
terpentijn en een deel  lijnolie. “Ik gebruik geen siccatieven om nadonkeren van  het geschilderde
te voorkomen en niet de kans te lopen  op zogenaamde schijndroogte waardoor mogelijkerwijs
craquelé ontstaat. Een nadeel is wel dat ik met lange  droogtijden zit zodat ik moet wachten om de
volgende  lagen verf aan te brengen. Ik ben in de "gelukkige" omstandigheid dat ik geen productie
hoef te leveren dus de droogtijden leveren niet al te veel frustraties op.
Mijn schilderijen kenmerken zich door de gladheid van het oppervlak. Door het schilderen in meerdere
glacislagen met een vrij spekkig medium zie je amper de penseelstreek.
Omdat beide zijden van de drager zijn afgesloten met verf heb ik tot nu toe geen last gehad van het
kromtrekken van het paneel. Ondanks vrij extreme omstandigheden zoals sterke temperatuur-
wisselingen en schommelingen van vochtigheid, heb ik nooit iets dergelijks waargenomen.
Ik schilder met penselen van varkenshaar (voor het schilderen van het inkarnaat), kattentongen van
rundhaar (voor het schilderen van grote vlakken) en marterhaar (voor het schilderen van het detail).
Voor het  schoonmaken van het materiaal maar ook bij de onderschildering gebruik ik gerectificeerd
terpentijn. Ook heb ik voor de onderschildering wel eens eitempera en acrylverf gebruikt.

De reden waarom ik natuurharsen gebruik:
1.Ik heb een sterke hang naar het ambachtelijke;
2.Het materiaal heeft zijn kwaliteit bewezen in diverse schilderijen uit de 17e eeuw die er nu nog
steeds fantastisch uitzien;
3.De filosofie rondom de mens in de natuur. Moet de mens de natuur kapot maken door deze te
vervuilen met kunststoffen of moet de mens de producten gebruiken die de natuur ons biedt en die
de duurzaamheid hebben bewezen, en last but not least;
4.Het schilderen met zoveel mogelijk zintuigen. De lucht van hars en terpentijn, het verwerken van deze
materialen en de conserverende werking van de kleuren.”
 

Nico Hoogland maakt 4 of 5 schilderijen per jaar.

 
Voorpagina
Zie ook:
 Begin van de pagina